Ta del av allt som händer på #Vallgatan12 - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
  • Fri frakt över 500 kr
  • Leverans inom 1-3 dagar

FAQ

Beställningar

  • Reserveras mina varor om de läggs i kundvagnen?
    Nej dessvärre inte. Det går inte att reservera eller lägga undan några varor.

  • Kan jag ändra min order?
    Om din order inte har behandlats av vårt lager kan vi ändra eller ta bort varor ur din order. Kontakta info@vallgatan12.se

  • Varför har jag inte fått en orderbekräftelse?
    Det går automatiskt ut en orderbekräftelse till din mail när köpet är genomfört. Har du inte fått någon orderbekräftelse beror det oftast på att den har hamnat i din skräppost eller att du uppgivit fel mail-adress. Observera att det kan ta några minuter innan orderbekräftelsen kommer.

  • När skickas min order?
    Lagervaror: skickas normalt från oss inom 1-3 arbetsdagar. Vid hög orderingång såsom rea eller dylikt kan dessa varor i vissa fall ha en längre leveranstid. I sådana fall meddelas du som köpare om detta så snart vi behandlat ordern

    Beställningsvaror: Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Om inte leveranstiden är angiven återkommer vi till dig i samband med orderhanteringen. Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – kontakta info@vallgatan12.se. Extra avgift kan tillkomma.  

 

Frakt & Leverans 

  • Vad kostar frakten?
    Ordrar över 500 kr levereras fraktfritt. För ordrar under 500 kr tillkommer en fraktavgift om 75kr.

  • Hur levereras min beställning? 
    DHL - Paket under 20 kg: levereras till närmsta utlämningsställe, vänligen ange ditt mobilnummer för SMS-avisering som innebär snabbare hantering, annars så får du en avi i brevlådan. 

    Paket eller varor över 20 kg eller 150 cm:
    levereras med DHL Hemleverans dagtid. Leverans sker till dörr/port helgfri vardag mellan kl 7-17, inbärning ingår ej. DHL kontaktar dig för att boka utkörning och leverans sker inom en tvåtimmarsintervall. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av DHL's fasta rutter på din ort.

  • Kan jag hämta upp en beställning i er butik i Göteborg? 
    Du kan själv hämta varorna på Vallgatan 12, 411 16 Göteborg. Du kan välja leveranssätt ”hämta i butik” i kassan. Öppettider hittar du här.

  • Var är min order?
    När vi skickat din order, får du ett mail innehållande ett försändelse-id som du kan använda för att söka på DHLs hemsida för att hålla koll på din försändelse. Du går till hemsidan http://dhlfreight.se och trycker på ”spåra” och fyller sedan i ditt sändningsnummer.

  • Kan jag få leverans med inbärning? 
    Du kan få leverans med inbärning mot en extra avgift på 350 kr. Om leveransen kräver 2 personer tillkommer en kostnad om 600 kr. Om paketet väger mindre än 25 kg levererar DHL paketet från fordonet och in i din bostad. Om paketet väger mer än 25 kg sker inbärning med mottagarens medverkan. OBS! Inbärning är begränsat till avställning direkt innanför dörr.

  • Vad händer om jag inte hämtar upp min beställning?
    I de fall paket, brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Vallgatan 12 av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Vallgatan 12 debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Vallgatan 12s kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Vallgatan. I de fall Posten, DHL eller Vallgatan 12 kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma. 

 

Betalningar 

  • Vilken valuta är priserna i?
    Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK), inklusive moms. Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan den dag beställning görs.

  • Hur betalar jag? 
    I kassan fyller du i din email, postnummer och personnummer. När du klickar på slutför köp, skapas automatiskt en faktura och i nästa steg kan du välja om du vill betala med kort, delbetala eller betala via internetbank.

  • Måste jag lämna ut mitt personnummer? 
    Nej, det behöver du inte. Du klickar du på länken ”Vill du inte ange ditt personnummer?, därefter klickar du på ”fortsätt utan” i pop-up rutan. Du behöver sedan fylla i samtliga adressuppgifter. Notera att du får tillgång till alla betalningssätt samt en smidigare köpupplevelse ifall du angår ditt personnummer i kassan. 

  • Kan någon obehörig få tillgång till mina kortuppgifter?
    Vi använder oss av säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

  • Varför kan jag inte välja faktura som betalningssätt?
    Detta kan bero på olika anledningar. Vi kan dessvärre inte svara på detta då det är Klarna som har fullt ansvar för betalningen. Vänligen kontakt dem på 08-120 120

  • Vem ska jag prata med angående min betalning? 
    Du ska kontakta Klarna då de sköter all betalning. Vänligen kontakta dem på 08-120 120.

  • Vart kan jag se min faktura?
    Fakturan skickas med e-post i samband med att ordern hanteras av oss. Du kan även se alla fakturor på klarna.se 

  • Hur lång tid har jag på mig att betala min faktura? 
    Betalningsvillkor är 14 dagar netto. Du kan välja alternativet att betala i slutet av nästkommande månad med ett avgiftspålägg på 29 kronor. Delbetalning är också ett alternativ med Klarna. Om fakturan inte betalas i tid skickas det ut en påminnelse och då debiteras också en påminnelseavgift om 50kr samt dröjsmålsränta med 24% per år + gällande referensränta. 

 

Byte

  • Hur gör jag vid ett byte?
    Du fyller i returformuläret som ligger i försändelsen. Där anger du till vilken produkt du vill byta till. Detta formulär skickar du tillbaka till oss tillsammans med det du vill returnera. 

  • Kostar det något att byta? 
    Nej, det tillkommer ingen extra kostnad att göra ett byte. 

 

Returer 

  • Kan jag ångra mitt köp?
    Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Notera att varan ska vara i originalskick, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage.

  • Kostar det någonting vid en retur?
    Ja, normalt sett tillkommer en returfrakt på 75 kr när du väljer att göra en retur. Denna dras av på den totala summan på din faktura. För retur av stora försändelser varierar returfraktkostnaden.

  • När vet jag om ni mottagit min retur? 
    Du får ett mail när vi har genomfört din återbetalning. Notera att du inte får ett bekräftelsemail när vi tagit emot den men du kan följa sändningsnumret som står angivet på retursedeln. 

 

Reklamationer 

  • Min vara är trasig, vad gör jag?
    Du har rätt att reklamera en vara om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Kontakta oss inom 14 dagar på info@vallgatan12.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan och uppge ditt ordernummer. Om det rör sig om en reklamation på grund av fel på varan eller att vi expedierat fel vara står vi för returfrakten samtidigt som vi i första hand byter ut varan mot en ny, alternativt om varan är slut i lager återbetalar vi det du lagt ut för varan.

 

Återbetalning 

  • När får jag återbetalningen?
    Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vi förbehåller oss rätten att dra av kostnaden för returfrakten i samband med återbetalning utav returnerade varor. Vänligen kontakta info@vallgatan12.se innan du returnerar en vara.

  • Vad händer om min faktura förfaller innan ni mottagit min retur? 
    Du behöver inte betala för någonting du skickat tillbaka. Därför rekommenderar vi våra kunder att logga in på my.klarna.se och själv frysa fakturan eller kontakta Klarna på 08- 120 120 10 och be dem frysa fakturan åt er.

  • Jag har returnerat en del av min beställning, vad ska jag betala? 
    När vi har mottagit och behandlat din retur skickar Klarna en uppdaterad faktura till din mail. Du behöver inte betala någonting förrän du fått den nya fakturan.
Stäng