Stäng
Ta del av allt som händer på #Vallgatan12 - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
    • Fri frakt till ombud vid köp över 700 kr
    • Leverans inom 1-3 dagar

FAQ

Beställningar

  • Reserveras mina varor om de läggs i kundvagnen?
    Nej dessvärre inte. Det går inte att reservera eller lägga undan några varor.

  • Kan jag ändra min order?
    Om din order inte har behandlats av vårt lager kan vi ändra eller ta bort varor ur din order. Kontakta info@vallgatan12.se

  • Varför har jag inte fått en orderbekräftelse?
    Det går automatiskt ut en orderbekräftelse till din mail när köpet är genomfört. Har du inte fått någon orderbekräftelse beror det oftast på att den har hamnat i din skräppost eller att du uppgivit fel mail-adress. Observera att det kan ta några minuter innan orderbekräftelsen kommer.

  • När skickas min order?
    Lagervaror: skickas normalt från oss inom 1-3 arbetsdagar. Vid hög orderingång såsom rea eller dylikt kan dessa varor i vissa fall ha en längre leveranstid. I sådana fall meddelas du som köpare om detta så snart vi behandlat ordern

    Beställningsvaror: Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Om inte leveranstiden är angiven återkommer vi till dig i samband med orderhanteringen. Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – kontakta info@vallgatan12.se. Extra avgift kan tillkomma.  

 

Frakt & Leverans 

  • Vad kostar frakten?
    Ordrar över 700 kr levereras fraktfritt inom Sverige. För ordrar under 700 kr tillkommer en fraktavgift om 75kr. För vissa stora produkter som kräver hemeleverans kan en produktspecifik fraktavgift tillkomma. I de särskilda fall då vi tar ut en produktspecifik fraktavgift adderas den automatiskt i kundkorgen vid fraktalternativet hemleverans. För leverans till övriga länder inom EU tillkommer en fraktavgift om 20€.

  • Hur levereras min beställning? 
    DHL - Paket under 20 kg: levereras till närmsta utlämningsställe, vänligen ange ditt mobilnummer för SMS-avisering som innebär snabbare hantering, annars så får du en avi i brevlådan. 

    Paket eller varor över 20 kg eller 150 cm:
    levereras med DHL Hemleverans dagtid. Leverans sker till dörr/port helgfri vardag mellan kl 7-17, inbärning ingår ej. DHL kontaktar dig för att boka utkörning och leverans sker inom en tvåtimmarsintervall. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av DHL's fasta rutter på din ort.

  • Kan jag hämta upp en beställning i er butik i Göteborg? 
    Du kan själv hämta varorna på Vallgatan 12, 411 16 Göteborg. Du kan välja leveranssätt ”upphämtning” i kundkorgen. Öppettider hittar du här.

  • Var är min order?
    När vi skickat din order, får du ett mail innehållande ett försändelse-id som du kan använda för att söka på DHLs hemsida för att hålla koll på din försändelse. Du går till hemsidan http://dhlfreight.se och trycker på ”spåra” och fyller sedan i ditt sändningsnummer.

  • Kan jag få leverans med inbärning? 
    Du kan få leverans med inbärning mot en extra avgift på 350 kr. Om leveransen kräver 2 personer tillkommer en kostnad om 600 kr. Om paketet väger mindre än 25 kg levererar DHL paketet från fordonet och in i din bostad. Om paketet väger mer än 25 kg sker inbärning med mottagarens medverkan. OBS! Inbärning är begränsat till avställning direkt innanför dörr och inte möjligt i alla delar av landet. Om du önskar inbärning – kontakta info@vallgatan12.se.

  • Vad händer om jag inte hämtar upp min beställning?
    I de fall paket, brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Vallgatan 12 av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Vallgatan 12 debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Vallgatan 12s kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Vallgatan. I de fall Posten, DHL eller Vallgatan 12 kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en avgift på 300 kr i de fall då val "hämta i butik" gjorts, men order inte blivit upphämtad. 

 

Betalningar 

  • Vilken valuta är priserna i?
    Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK), inklusive moms. När annat leveransland än Sverige väljs i kundkorgen ändras priserna till Euro (€). Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan den dag beställning görs.

  • Hur betalar jag? 
    I kassan fyller du i din email, postnummer och personnummer. När du kommer till steget slutför köp kan du välja om du vill betala med kort, delbetala eller betala via internetbank. Vi använder oss av DIBS och Klarna. 

  • Måste jag lämna ut mitt personnummer? 
    Nej, det behöver du inte. Du klickar du på länken ”Vill du inte ange ditt personnummer?, därefter klickar du på ”fortsätt utan” i pop-up rutan. Du behöver sedan fylla i samtliga adressuppgifter. Notera att du får tillgång till alla betalningssätt samt en smidigare köpupplevelse ifall du angår ditt personnummer i kassan. 

  • Kan någon obehörig få tillgång till mina kortuppgifter?
    Vi använder oss av säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

  • Varför kan jag inte välja faktura som betalningssätt?
    Detta kan bero på olika anledningar. Vi kan dessvärre inte svara på detta då det är Klarna som har fullt ansvar för betalningen. Vänligen kontakta Klarna på 08-120 120.

  • Vem ska jag prata med angående min betalning? 
    Du ska kontakta Klarna/DIBS då de sköter all betalning. Vänligen kontakta Klarna på 08-120 120 eller DIBS på 08-527 525 00.

  • Vart kan jag se min faktura?
    Fakturan skickas med e-post i samband med att ordern hanteras av oss. Du kan även se alla fakturor på klarna.se 

  • Hur lång tid har jag på mig att betala min faktura? 
    Betalningsvillkor är 14 dagar netto. Du kan välja alternativet att betala i slutet av nästkommande månad med ett avgiftspålägg på 29 kronor. Delbetalning är också ett alternativ med Klarna. Om fakturan inte betalas i tid skickas det ut en påminnelse och då debiteras också en påminnelseavgift om 50kr samt dröjsmålsränta med 24% per år + gällande referensränta. 

 

Byte

  • Hur gör jag vid ett byte?
    Du fyller i returformuläret som ligger i försändelsen. Där anger du till vilken produkt du vill byta till. Detta formulär skickar du tillbaka till oss tillsammans med det du vill returnera inom 14 dagar från det att du mottagit ditt paket. 

  • Kostar det något att byta? 
    Nej, det tillkommer ingen extra kostnad att göra ett byte. 

 

Returer 

  • Kan jag ångra mitt köp?
    Med anledning av julklappshandeln gäller förlängd returrätt till 6/1 2019 för ordrar lagda under december månad (from 1/12 2018). 

    Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Notera att varan ska vara i originalskick, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage. För kundorderspecifika beställningar och beställningsvaror gäller inte returrätten. Returrätten omfattar i enlighet med distanshandelslagen inte heller presentkort, hälso- och hygienartiklar eller magasin/böcker där försegling eller plombering brytits (t.ex underkläder, badkläder, parfym, hud- och kroppsvård, tidningar). I samband med kampanj produkt på köpet ska även gåvan returneras. Behåller du gåvan och returnerar resterande produkt(er) tar vi betalt för gåvan. Vid kampanj 2 för 3 eller liknande upphävs kampanjpriset om du returnerar produkter som är del av kampanjen. Vi godtar inte returer som använts för styling, rekvisita eller kommersiella uppdrag. 

  • Kostar det någonting vid en retur?
    Ja, normalt sett tillkommer en returfrakt på 75 kr när du väljer att göra en retur. Denna dras av på den totala summan på din faktura. För retur av stora försändelser varierar returfraktkostnaden.

  • När vet jag om ni mottagit min retur? 
    Du får ett mail när vi har genomfört din återbetalning. Notera att du inte får ett bekräftelsemail när vi tagit emot den men du kan följa sändningsnumret som står angivet på retursedeln. 

 

Reklamationer 

  • Min vara är trasig, vad gör jag?
    Du har rätt att reklamera en vara om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Kontakta oss inom 14 dagar på info@vallgatan12.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan och uppge ditt ordernummer. Om det rör sig om en reklamation på grund av fel på varan eller att vi expedierat fel vara står vi för returfrakten samtidigt som vi i första hand byter ut varan mot en ny, alternativt om varan är slut i lager återbetalar vi det du lagt ut för varan.

    Vid hemleverans är det viktigt att
     kontrollera eventuella skador på emballaget i samband med mottagandet. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras måste skadorna ha noterats på fraktsedeln ifrån fraktbolaget i samband med kvittens. Be i sådant fall chauffören notera skadan och signera. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, meddela detta snarast. Vid alla transportskador kontakta info@vallgatan12.se och bifoga tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage ihop med ditt ordernummer. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras.

 

Återbetalning 

  • När får jag återbetalningen?
    Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vi förbehåller oss rätten att dra av kostnaden för returfrakten i samband med återbetalning utav returnerade varor. Vänligen kontakta info@vallgatan12.se innan du returnerar en vara.

  • Vad händer om min faktura förfaller innan ni mottagit min retur? 
    Du behöver inte betala för någonting du skickat tillbaka. Därför rekommenderar vi våra kunder att logga in på my.klarna.se och själv frysa fakturan eller kontakta Klarna på 08- 120 120 10 och be dem frysa fakturan åt er.

  • Jag har returnerat en del av min beställning, vad ska jag betala? 
    När vi har mottagit och behandlat din retur skickar Klarna en uppdaterad faktura till din mail. Du behöver inte betala någonting förrän du fått den nya fakturan.