KÖPEVILLKOR
Följande allmänna villkor är tillämpade på det köpeavtal du som konsument sluter med Vallgatan 12 i GBG AB, organisationsnummer 556762-6832, nedan kallat 'Vallgatan 12". För att ta tillvara på dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distansavtalslagen (SFS 2005:59) samt GDPR (SFS 2018:218) på samtliga köp på www.vallgatan12.se.
BETALNING
Inom Sverige
Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK), inklusive moms. Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan vid tidpunkten för beställningen.
För köp inom Sverige använder vi Klarna Checkout betallösning där man enkelt kan välja att betala med faktura, delbetalning, kort, direktbetalning eller swish. Läs mer om Klarnas villkor här. När betalning sker via Klarna görs en säker kreditkontroll online. Du måste ange personnummer alternativt organistationsnummer samt bokförd adress. Fakturan skickas med e-post i samband med att ordern hanteras av oss, med en betalningstid om 14 kalenderdagar. Vid försenad betalning skickas det ut en påminnelse och då debiteras också en påminnelseavgift om 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% per år + gällande referensränta. Betalning kan även ske via bank-, betal- eller kreditkort som är kopplade till Visa, MasterCard eller American Express. Vänligen observera att leveransmottagarens namn och adress måste överenstämma med kort/kontoinnehavarens namn och adress. Vallgatan 12 tar inte ut några extra avgifter för kortbetalningar. Vi använder oss av säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.
Vår fysiska butik Vallgatan 12 i Göteborg är en kontantfri butik. Vi erbjuder betalning via kort, Klarna eller Swish.
Utanför Sverige
När annat leveransland än Sverige väljs i kundkorgen visas priserna i Euro (€). För länder utanför EU anges priser exklusive moms, med undantag för Norge. Vänligen notera att moms, tull och andra avgifter kan tillkomma vid ankomst till ditt land. Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan vid tidpunkten för beställningen.
För köp utanför Sverige använder vi Klarna Checkout betallösning där man kan betala med bank-, betal-, eller kreditkort som är kopplade till Visa eller MasterCard. Inga kortuppgifter sparas hos Vallgatan12. Vi tar inte ut några extra avgifter för kortbetalningar. Vi erbjuder fakturabetalning för följande länder utanför Sverige: Tyskland, Nederländerna, Österrike och Finland.
Leverans
Leveranskostnad
För små och medelstora paket gäller följande avgift för leverans:
Sverige ombudsleverans: 75 kr (fri frakt vid köp över 1399 kr)
Sverige hemleverans: 90 kr
Europa: €18
Övriga länder: €25
För vissa stora lager- och beställningsvaror kan en produktspecifik fraktavgift tillkomma. I de särskilda fall då vi tar ut en produktspecifik fraktavgift adderas den antingen automatiskt i kundkorgen eller manuellt via email.
Leveranstid
Lagervaror är alla varor där annat inte angivits specifikt. Lagervaror skickas normalt från oss inom 1-3 arbetsdagar om inte annat angivits. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan lagervaror i vissa fall ha en längre leveranstid. Skriv in ditt mobilnummer i kundkorgen så kommer fraktbolaget skicka aviseringen till din telefon när ditt paket anlänt till ditt utlämningsställe. Om aviseringen dröjer och du med hjälp av kollinumret ser att ditt paket är framme så fungerar det att hämta ut paketet med kollinumret och legitimation.
Beställningsvaror är varor som vi normalt inte lagerhåller och som har särskilda leveransvillkor. De leveranstider som anges för beställningsvaror är ungefärliga. Vid beställning av flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager.
Leveransalternativ
Leverans till ombud (DHL):
För ombudsleverans inom Sverige skickas ditt paket till ditt närmsta DHL ombud.
Hemleverans (Budbee):
Vi erbjuder hemleverans i stora delar av Sverige. Där hemleverans är möjligt dyker ett alternativ upp automatiskt i kundkorgen med hjälp av postnummervalidering.
Upphämtning på Vallgatan 12:
Vi erbjuder kostnadsfri upphämtning i vår fysiska butik som ett miljösmart alternativ. Vi kontaktar dig via mail när din order finns redo för upphämtning. Upphämtning sker under ordinarie öppettider och inom 7 dagar.
Leverans i utlandet:
Leverans inom Europa sker till ett nära DHL-ombud eller direkt hem beroende på beställningsland/region. Leverans till övriga länder sker direkt hem med DHL express.
Returer
Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distansavtalslagen. Det innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp inom 14 kalenderdagar från det att varan mottagits. För att utnyttja ångerrätten krävs det att produkten och dess förpackningsmaterial är i oförstört skick. Om en produkt eller dess förpackning uppvisar defekter förbehåller vi oss rätten att neka retur eller göra en skälig reducering utav återbetalningsbeloppet. Var därför varsam när du tar emot och packar upp produkter som du senare kan komma att vilja returnera. Vi godtar inte retur av produkter som använts privat eller för kommersiella ändamål. Vi genomför inga byten av produkter.
När man nyttjar sin ångerrätt står kunden för returfrakten. Returen måste skickas med en returfraktsedel utfärdad av Vallgatan 12 och på ett sådant sätt att produkten inte tar skada under transporten. Vallgatan 12 ansvarar inte för eventuella transportskador vid returförsändelse. Returer hanteras normalt inom 1-2 veckor och returkostnaden debiteras i samband med återbetalning.
Avgiften för returer varierar beroende på beställningsland och paketstorlek. För små- och medelstora paket gäller följande avgift för retur:
Sverige: 75 kr
Europa: €18
Länder utanför Europa: €25
För stora möbler, mattor och andra skrymmande paket som finns i lager gäller en produktspecifik returfraktkostnad. Undrar du vad det kostar att returnera en specifik möbel eller matta går det bra att sända en förfrågan till order@vallgatan12.se. Specificera vilken produkt och storlek din förfrågan avser samt information om vart du bor så har vi underlag för att kalkylera returfraktkostnaden.
Undantag från ångerrätten
Undantag från ångerrätten gäller beställningsvaror och produkter som tillverkats med specifika attribut på begäran av kund. Om din vara är definierad som "Beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter din beställning. Samtliga artiklar som benämns som "Beställningsvara" omfattas EJ av ångerrätten. Undantag från ångerrätten gäller även presentkort, posters, böcker och magasin. Ångerrätten gäller heller inte hygiensartiklar (tex underkläder, badkläder, parfym, hud- & kroppsvård) där plombering eller motsvarande brutits.
Instruktioner för returer:
- Kontrollera först att din retur uppfyller våra returvillkor
- Kontakta order@vallgatan12.se och be om en returfraktsedel (uppge ordernummer)
- Fyll i returformuläret som finns med i ordern eller ladda ner och skriv ut det här
- Packa ihop de produkter som du önskar returnera varsamt
- Skriv ut returfraktsedel som du fäster på paketet och lämna in hos ditt närmsta DHL-ombud
Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök
I de fall där paket returneras till Vallgatan 12 på grund av att beställaren inte löst ut paket från utlämningsställe, inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering, vägrat ta emot leveransen eller uppgivit felaktiga uppgifter debiteras en avgift. Denna avgift debiteras för att täcka tur- och returfrakt, emballage samt hanteringskostnader. Avgiften varierar beroende på beställningsland och paketstorlek.
För små- och medelstora paket gäller följande avgift för ej outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök:
Sverige: 300 kr
Europa: €40
Övriga länder: €60
I de fall där Upphämtning på Vallgatan 12 valts som leveransalternativ ska beställaren hämta ut sin order inom 7 kalenderdagar. Efter 7 kalenderdagar betraktas returrätten som förbrukad och vi förbehåller oss rätten att debitera en avgift om 300 kr.
Avgiften debiteras via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Vallgatan 12. I de fall där där mottagare inte finns på plats vid leveranstillfället och vill ha ordern skickad på nytt tillkommer en kostnad för nytt leveransförsök.
Reklamationer
Kunden har rätt att reklamera en produkt om den berörs av tillverkningsfel. Kontakta Vallgatan 12 inom skälig tid från det att felaktigheter har upptäckts på claims@vallgatan12.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan. Vi granskar alla reklamationsärenden individuellt och återkommer med besked via mail inom kort. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage. Vid godkända reklamationsärenden står vi för extra fraktkostnader. Vi ser i första hand till att laga eller byta ut varan mot ett nytt exemplar. Är detta inte möjligt utfärdar vi en återbetalning.
Transportskador
Kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på ombudet och/eller av kurriren. Om du skulle upptäcka dolda fel eller transportskador efter att du öppnat förpackningen, vänligen kontakta order@vallgatan12.se direkt. Bifoga tydliga bilder på defekt och emballage. För att vi ska kunna reklamera transportskador till fraktbolaget behöver vi anmäla transportskadan inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.
Övrigt
I vår integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter och tar hänsyn till dataskyddsförordningen GDPR.
Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vallgatan 12 förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Om du är under 18 år så behöver du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss.
Vi strävar efter att återge färger och texturer på vår hemsida så väl som möjligt. Hur färger återges beror bland annat på enhet, bildskärmens inställningar och andra faktorer. Detta gemensamt medför att det kan förekomma en viss skillnad mellan hur en produkt avspeglas på bild och i verkligheten.
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter på vår hemsida. Vi reserverar oss för eventuella fel i bland annat produktinformation, pris, frakt och lagersaldo. Även efter genomfört köp och skickad orderbekräftelse förbehåller vi oss rätten att korrigera uppgifter vid eventuella fel.
Force Majeure
Vid händelser såsom krig, naturkatastrof, strejk, störning av transport, sjukdom, import-/exportförbud eller annan jämförbar omständighet som Vallgatan 12 inte råder över, befrias Vallgatan 12 från att fullgöra avtalsenliga skyldigheter. Sådan befrielse gäller även under förutsättningen att Vallgatan 12s verksamhet ej kan bedrivas under tillfredställande förhållanden. Vid händelse av force majeure har både kund tillika Vallgatan 12 rätt till att helt eller delvis häva avtal utan skyldighet till fullföljande av förpliktelser eller skadeståndsansvar. Kund ska omedelbart underrättas om det föreligger ovan nämnda omständigheter som kan föranleda en tillämpning av denna bestämmelse.
Butik
Köpevillkor i vår fysiska butik på Vallgatan 12 i Göteborg
- Öppet köp 3 dagar & bytesrätt 7 dagar
- För att utnyttja ångerrätten krävs det att produkten och dess förpackningsmaterial är i oförstört skick
- Öppet köp / bytesrätt gäller ej reavaror, posters, ramar eller beställningsvaror
Lagersaldo i butik
För att se butikens lagersaldo så kan du klicka dig in på produkten och sedan klicka på valfri storlek för att se om varan finns tillgänglig i butiken. Notera att avvikelser kan förekomma så som lagerdiffar och butiksexemplar.
FÖRETAGSUPPGIFTER
Vallgatan 12 i GBG AB
Adress: Vallgatan 12, 411 16 Göteborg
E-post: order@vallgatan12.se